Tilbake

Brukermedvirkning

Kommuneplanens samfunnsdel er den overordnede plan for de neste 12 årene. Dette er en plan hvor det legges til rette for at den enkelte innbygger kan være med å bidra til utvikling av lokalsamfunnet i Malvik kommune.
Mål 4 i kommuneplanens samfunnsdel sier:
«Vi opplever trygghet, tilhørighet og mulighet for samhandling, utvikling og innbyggermedvirkning»

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet som er nedfelt i flere lover, forskrifter og konvensjoner, blant annet: 
FN´s barnekonvensjon 
Grunnloven §104 
Barnevernloven kap. 1-6 & 6-3
Bruker- og pasientrettighetsloven 
Helse- og omsorgstjenesteloven 
Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen 
Forskrift om medvirkningsordninger
Kommuneloven kap. 5-12 og 12-1

Målet med brukermedvirkning er å bedre kvaliteten på tjenestene ved at brukerne får reell innflytelse på valg og utforming av tjenestetilbud. Brukermedvirkning innebærer at tjenestetilbudet så langt som mulig utformes i samarbeid med brukeren, og at det skal legges stor vekt på hva brukeren ønsker. Malvik kommune skal tilpasse informasjonen ut i fra individuelle forutsetninger som alder, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn. Informasjon skal gis på en hensynsfull måte. Malvik kommune etterstreber en ressursfokusert tilnærming som vektlegger å ta utgangspunkt i den enkeltes ressurser, ferdigheter og kompetanse.

Brukermedvirkning individnivå

  • Åpne samtaler
  • Individuell plan
  • Samarbeidsmøter/ansvarsgruppemøter
  • Nettverksmøter
  • Familieråd
  • Lovpålagte helsesamtaler i regi av skolehelsetjenesten med alle 1. trinnseleverog 8. trinnselever

“Begrepet «empowerment» er ofte brukt for å utdype viktige perspektiver i medvirkning. Det kan oversettes med myndiggjøring eller «å gjøre sterk».

Denne tilnærmingen er sentral i habilitering og rehabilitering og skal bidra til mestring, trygghet, positivt selvbilde samt opplevelse av å få tilbake makt og kontroll i eget liv. Opplevelse av ansvar og kontroll kan i seg selv motivere til endring. Å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter, og erfare at det er mulig å realisere mål, er sentralt. Individuell plan og koordinator er viktig her.

Empowerment handler også om å endre den tradisjonelle maktrelasjonen mellom bruker og tjenesteyter. En slik arbeidsform innebærer å la brukerne definere sine behov og bistå vedkommende i å finne de beste løsningene.”
Hentet fra helsedirektoratets nettside